
Haveforeningen Vestervang
Nyhedsbrev nr. 1, april 2025
Kære havefolk,
Foråret er endelig sprunget ud i HF Vestervang, og det er tid til at tage fat på havearbejdet! De første blomster blomstrer, og træernes grønne blade begynder at prikke frem. Vi ser frem til at se jeres haver fyldes med liv og farver igen!
Vi håber, I vil nyde den dejlige sommer og det skønne vejr i vores vidunderlige haveforening. Vi har nogle spændende arrangementer på programmet i den kommende sæson, og vi håber, I vil være med til at deltage og skabe hyggelige stunder sammen.
Husk også at respektere vores fælles regler og retningslinjer, så vi kan sikre en god stemning og trivsel for alle i vores fællesskab.
Generalforsamlingen 2025
Tirsdag den 11. februar 2025 afholdt vi vores årlige generalforsamling, hvor 40 stemmeberettigede havelejere var til stede. Vi vil gerne takke alle, der deltog og bidrog til et konstruktivt møde.
På agendaen var der to forslag stillet af bestyrelsen, som begge blev enstemmigt godkendt. Det var glædeligt at se så mange engagerede medlemmer, hvilket vidner om vores fælles interesse for at udvikle og forbedre vores haveforening. Generalforsamlingen forløb stille og roligt og varede kun 40 minutter. Vi sætter stor pris på, at så mange tog sig tid til at deltage, og vi ser frem til et spændende år med nye tiltag og samarbejde.
Tak for jeres opbakning!
Læs herunder om, hvad der sker i 2025
En spæd start.
Vi inviterer jer til en hyggelig plante- og spire byttedag søndag den 4. maj kl. 13.00! Hvis du ikke har mulighed for at deltage denne dag, er der også en chance for at bytte planter og stauder den 19. oktober fra kl. 13.00 til 15.00.
Tag gerne planter og små spirer med, som du har i overskud. Måske har andre havelejere spændende planter, du kunne tænke dig at prøve i din egen have. Det er en fantastisk mulighed for at udveksle erfaringer og skabe nye forbindelser i vores havefællesskab.
Vi mødes ved foreningshuset, hvor vi bytter planter. Der vil blive serveret kaffe, te og kage, så vi kan nyde en hyggelig stund sammen.
Vi glæder os til at se dig!
Havesæsonen åbnes med manér
Vi glæder os til at se jer alle lørdag den 26. april kl. 13-15, hvor vi sammen kan kickstarte havesæsonen på bedste vis!
Der vil være mulighed for at få en snak med bestyrelsen, udveksle erfaringer og hente inspiration til årets haveprojekter. Vi håber på en hyggelig eftermiddag fyldt med god stemning og masser af havesnak.
Kom og vær med til at åbne havesæsonen med manér – vi ser frem til en skøn dag sammen!
Sommerfest i Havekolonien
Sæt allerede nu kryds i kalenderen lørdag den 23. august kl. 17.30! Vi glæder os til at invitere dig til vores årlige sommerfest i havekolonien.
Vi har sørget for lækker mad, så tag dit gode humør med, og kom og nyd en dejlig aften i selskab med både nye og gamle havelejere. Det bliver en skøn mulighed for at mødes, snakke og fejre sommeren sammen.
Nærmere information om tilmelding og program følger snart.
Vi ser frem til en fantastisk aften!
Sommerhilsner fra
Charlotte og Gitte
Lever aften
Det er ikke et arrangement som bestyrelsen står for, men vi har lovet at gøre lidt reklame i vores nyhedsbrev.
Jens (have 66) & Anette (have 67), gør det igen og inviterer til
Fællesspisning med grillet lever på menuen.
fredag d. 27/6 – 2025
Bestyrelsen
Sådan ser bestyrelsen efter generalforsamlingen i februar:
- Forperson. Poul Erik Olsen, have 3
- Kasserer. Kenneth Holmbech have 20
- Næstforperson, Gitte Pihl, have 41
- Sekretær. Anita Høpfner, have 2
- Bestyrelsesmedlem. . Charlotte Posselt Mogensen, have 35
- Supplant. Dorthe Andersen have 33
- Supplant. Majken Brink have 6
Træffetider for bestyrelsen
- Bestyrelsen holder møde kl. 18 den 2. mandag i måneden – dog ikke i perioden fra den 15. juli til den 10. august, hvor bestyrelsen holder sommerferie.
- Du kan træffe en fra bestyrelsen i foreningshuset kl. 18-19 de samme dage, hvor bestyrelsen mødes.
Affaldsordning
Foreningens affaldscontainere er som sædvanligt placeret ved indgang 2 og er tydeligt mærket med information om, hvilken type affald der skal henlægges i hver container.
Vi opfordrer jer til at følge disse anvisninger, så affaldshåndteringen forløber glat.
Vi vil gerne minde alle om vigtigheden af at undgå overfyldte affaldscontainere. Overfyldte beholdere kan medføre ekstra omkostninger for foreningen, da vi skal betale for at få dem tømt, og i værste fald kan det resultere i, at containerne slet ikke bliver tømt.
Vi beder derfor om jeres hjælp til at sikre, at containerne ikke fyldes helt op, så vi kan undgå
unødige problemer.
Desuden vil vi understrege, at det er strengt forbudt at smide fækalier i affaldscontainerne. Dette skaber ikke blot sundhedsrisici, men kan også føre til ubehagelige situationer for alle involverede.
Vi værdsætter jeres samarbejde og forståelse i forhold til disse vigtige retningslinjer.
Indsamling af haveaffald
Bestyrelsen har fastsat datoer for indsamling af haveaffald. Det bliver følgende weekender:
- Den 12 og 13. april
- Den 10. og 11. maj
- Den 14. og 15. juni
- Den 5. og 6. juli
- Den 16. og 17. august
- Den 13. og 14. september
- Den 18. og 19. oktober
Du kan aflevere dit haveaffald fra containerne der bliver sat op i løbet af fredagen og frem til søndag aften.
Det er kun plantemateriale og den jord, som sidder på rødderne, som må komme i containerne.
Forarbejdet træ, nylonsnor, plasticposer, plasticmærker mm. må IKKE afleveres sammen med dit haveaffald.
Husk at skære grene over i længder på max 1 meter.
På den måde udnytter vi containeren bedre, så alle kan komme af med deres haveaffald.
Sæt IKKE jeres poser med haveaffald ved containeren og forvent, at andre tømmer dem for jer. Bed andre om hjælp, hvis det kniber med at tømme dem selv.
Foreningsarbejdsdage
Formålet med foreningsarbejdsdagene er i fællesskab at holde fællesarealerne i haveforeningen fri for ukrudt og i ordentlig stand (hæk, belægning mm.). Det drejer sig om følgende arealer:
- Indgang 1, 2 og 3
- Arealet i bunden af indgang 2
- Arealet i den vestlige ende af foreningen
- Have og parkeringsplads ved foreningshuset.
Vi mødes i foreningshuset kl. 9 til fællessamling med morgenbrød og bliver skrevet på listen og går ikke hjem, før fælles afslutning kl. 12. Er man ikke krydset af kl. 12, vil man blive registret som fraværene, selvom man skrev sig på kl. 9.
Vær søde og lade være med at komme og spørge os om dispensationer eller andre form for aftaler. Vi hader at sige nej til jer.
Mindst en person fra haven skal deltage, og flere må meget gerne deltage. Se her, hvornår du/I skal deltage (kan også ses på hjemmesiden):
Fællesarbejdsdage 2025
10. maj
Have: 21, 22, 23, 24, 45, 46, 47, 48, 69, 70, 71, 72, 83B, 85, 86, 87, 99, 100 = 18 haver
14. juni
Have: 1, 2, 3, 4, 25, 26, 27, 28, 49, 50, 51, 52, 73, 74, 75, 97, 98 = 17 haver
5. juli
Have: 13, 14, 15, 16, 37, 38, 39, 40, 65, 66, 67, 68, 88, 89, 90, 95, 96 = 17 haver
16.august
Have: 5, 6, 7, 8, 29, 30, 31, 32, 53, 54, 55A, 61, 76, 77, 78, 93, 94 = 17 haver
13.september
Have: 17, 18, 19, 20, 41, 42, 43, 44, 62, 55B, 63, 64, 79, 80, 81, 91, 92 = 17 haver
18.oktober
Have 9, 10, 11, 12, 33, 34, 35, 36, 56, 57, 59, 60, 82, 83A, 84, 101, 102, 103 = 18 haver
Derudover vil vi lige henlede jeres opmærksomhed på følgende:
- 16a. Særlige regler for haveforeningen
Punkt 20. Fællesarbejdsdage
Hvis man ikke kan møde den dag, man er sat på listen, må man selv finde ud af at bytte med en anden. Ved udeblivelse vil man blive opkrævet 500 kr. til en fælles brød/kaffekasse.
Vi håber naturligvis, at du/I møder op med godt humør den dag, det er din/jeres tur, så vi får et par hyggelige timer sammen.
Fællesforsikringen
Forsikringspriserne for bygningsforsikringerne for perioden 1. april 2025 til 31. marts 2026 er nu fastlagt. Fællesforsikringen stiger i alt 236,00 kr. så fællesforsikringen koster samlet 2057,00 kr.
- Brand, el-skade og grundejeransvar: 688,00 kr. er steget 81 kr
- Bygningskasko: 899 kr. er steget 102,00 kr.
- Indboforsikring: 470 kr. er steget 53,00 kr
Hvis I har spørgsmål til priser eller ordning, kan I kontakte os på mailadressen: forsikring@kolonihave.dk eller ringe til os på nummer: 38 28 87 50 (tryk 4 for forsikring).
Anmeldelse af bygningsskade ved Alm Brand:
Haveejer foretager altid anmeldelse hos skadeafdelingen selv, enten pr. telefon: 5766 6260 eller 5766 6230 eller via mail: skade.erhverv@almbrand.dk
Ved nye skader, oplyses haveforeningens policenummer. 150 689 430. Samt havelods nummer.
Er det en henvendelse vedr. en eksisterende skade, bedes de oplyse skadesnummer.
Kollektiv bygningsforsikring – Kolonihaveforbundet
Adresseændring
Husk at give kassereren besked, hvis du har fået ny adresse. Send en mail til kassererhfv@gmail.com eller læg en seddel i foreningens postkasse.
Ved nye skader, oplyses haveforeningens policenummer. 150 689 430. Samt havelods nummer.
Er det en henvendelse vedr. en eksisterende skade, bedes de oplyse skadesnummer.
Kollektiv bygningsforsikring – Kolonihaveforbundet
Foreningens hjemmeside
Foreningens hjemmeside har adressen www.hfvestervang.dk.
Der kan du finde alle dokumenter vedrørende haveforeningen – vedtægter, byggeansøgning,
etablering af samletank, vurdering, nyheder, ventelister, referater fra generalforsamlingen osv.
Er der noget, som du/I mener mangler, så send en mail til haveforeningvestervang@gmail.com
Vurdering af haver
Før du kan få vurderet din have, skal du have en el-attest, som er uden anmærkninger, og hvis du har brændeovn også en skorstensfejerattest. Ellers kan du ikke få vurderet din have. Du skal selv afholde udgifterne til disse attester.
Derudover skal du underskrive en ejererklæring, som du finder på Kolonihaveforbundets hjemmeside, eller du kan få den udleveret af bestyrelsen. Læs mere om dette i ’Vejledning om vurdering af kolonihavehuse’
Se på hjemmesiden. Der kan du også downloade alle dokumenter.
Du kan få vurderet din have ved at rette henvendelse på mail til Kirsten Rydahl på e-mail kryrydahl@gmail.com og aftale nærmere om dag og tidspunkt. Skriv ’Vurdering’ i emnefeltet, hvis
du skal have vurderet din have.
I vores vurderingsudvalg er man i øjeblikket ved at lave en manual til brug ved salg. Manualen vil indeholde:
- Proceduren ved salg
- Hvad skal sælger tage sig af.
- Hvad er bestyrelsens opgave.
- Hvordan vurderer vurderingsudvalget.
- Forklaringer til formularer, løsøre liste mm.
Manualen vil blive lagt på hjemmesiden samt kunne fås i foreningshuset i bestyrelsens kontortid.
Farten i havekolonien
Den er for høj, og det vil vi gøre en indsats fremadrettet for at få stoppet. Vi har følgende mulighed, og det står i vores vedtægter:
“§ 16b. Hastighedsbegrænsning: For at sikre et trygt og sikkert miljø for alle beboere i havekolonien, skal al kørsel inden for kolonien overholde en hastighedsgrænse på max. 15 km/t.
Det er den enkeltes ansvar at overholde denne hastighedsgrænse.”
Vi opfordrer alle beboere til at respektere denne hastighedsgrænse
- 16b. Særlige regler for haveforeningen
Hastighedsgrænsen er 15 km i timen på alle foreningens veje. Overholdes hastighedsgrænsen ikke, kan det medføre opsigelse. Som medlem af haveforeningen er man ansvarlig for, hvad ens børn eller gæster gør. Man kan derfor også blive opsagt, hvis de ikke overholder hastighedsgrænsen.
At skulle ud i at opsige haveejere, fordi de ikke vil overholde hastighedsgrænsen på 15 km, synes vi
i bestyrelsen er ret sørgeligt. Så lad os nu tage os sammen og hjælpe hinanden, så vi ikke mere har det problem.
Havevandring.
Bestyrelsen har besluttet, at vi fremover ikke længere vil udføre de to årlige havevandringer i foreningen. Vi forventer, at alle havelejere aktivt sørger for at vedligeholde deres haver og fjerne
ukrudt fra både hække og vejarealer.
Det er vigtigt for os alle, at vores fælles område fremstår pænt og velholdt. Hvis nogen skulle have vanskeligheder med at overholde disse forpligtelser, vil bestyrelsen tage kontakt direkte for at drøfte situationen.
Vi håber, at alle vil få en rigtig god havesæson! Foråret er en tid for fornyelse, og det er nu, vi kan
se vores haver vågne op til liv. Uanset om du er en erfaren gartner eller nybegynder, er der altid noget nyt at lære og opdage.
Tag dig tid til at nyde de små øjeblikke – fra at plante de første frø til at se blomsterne springe ud i farver. Husk at pleje både planterne og dig selv; en sund have kræver også en sund gartner!
Vi ønsker jer alle en sæson fyldt med glæde, skønhed og gode stunder i haven. Må jeres haver blomstre og bringe lykke til jer og jeres nærmeste.
God havesæson!
Venlig hilsen
Bestyrelsen
Medlemsbladet Kolonihaven.
Kan ses her