Nyhedsbrev Nr. 2

HF VESTERVANG

Roskildes bedst beliggende havekoloni

Nyhedsbrev nr. 2, maj 2020

Her er lidt nyheder fra bestyrelsen.

 

Bestyrelsesmøde

I takt med at vi er begyndt at lukke Danmark gradvist, forsigtigt og kontrolleret op, afholdt vi den 11. maj det første bestyrelsesmøde efter nedlukningen. Det var kun de ordinære bestyrelsesmedlemmer, der deltog.

 

På mødet behandlede vi de arrangementer som var planlagt i 2020. Vi besluttede at aflyse dem alle sammen, da vi ikke er sikre på, hvad fremtiden vil bringe. Åbent hus, champions League arrangement i foreningshuset og sommerfesten er altså aflyst, så vi må tage behørig revanche næste år.

 

Kredsbestyrelsen

Kredsbestyrelsen har også været lukket ned, og der har ikke været afholdt bestyrelsesmøder siden generalforsamlingen den 10. marts. Her vil man også begynde at afholde bestyrelsesmøder. Det første bliver afholdt den 26. maj. En person fra hver haveforening kan deltage, hvor der ellers plejer at deltage 2 fra foreningerne.

 

På dagsordenen er blandt andet, at kredsbestyrelsen skal nedsætte et udvalg, som skal forberede genforhandlingerne af lejekontrakter for kolonihaverne i Roskilde i 2024. Formålet er at sikre, at vi er godt forberedt og ved, hvordan vi forholder os, hvis der fx er en eller flere haveforeninger, som kommunen ikke vil forlænge lejemålet for med den nuværende placering. Bare sådan at vi ikke efterlader nogen på perronen. Udvalget skal bl.a. overveje, hvordan vi bedst kan gøre brug af sociale medier, politikere, aviser og kolonihavenforbundet.

 

Lejeaftaler forlænges:

Efterfølgende er der meldt ud i Roskilde Avis nyhedsbrev – 13. maj 2020.

 

Nu kan de Hvile trygt

Alle beboerne i Hvilen, der ligger mellem jernbanen og motorvejen øst for byen, plus Roskildes mange øvrige kolonihaver, kan nu trygt slappe af. Kommunen vil forlænge havekoloniernes lejeaftaler, så de også kan fortsætte på fornuftige vilkår, når de nuværende kontrakter udløber om få år i 2024.

Sådan forklarer ordføreren for Socialdemokratiets Gitte Kronbak, der til næste møde i byrådets centrale Økonomiudvalg har bedt om en plan, så kommunen hurtigst muligt kan få udarbejdet de nødvendige nye kontrakter.

– Når der endnu ikke er sket en forlængelse af lejeaftalerne, skyldes det ny lovgivning på området,

 

så vi skal tage højde for i de kommende kontrakt, forklarer Gitte Kronbak.

 

Haveudtagning.

Kredsen har aflyst Haveudtagningen i år. Det betyder, at der bliver udtaget (præmieret) 6 haver næste år i stedet for normalt 3 haver.

 

Foreningsarbejdsdag lørdag den 6. juni

Grundet corona-situationen møder man op i den indgang, man er sat på – se øverst næste side. Her vil være en fra bestyrelsen, som sørger for kaffe, basser, øl og vand og tilrettelægger opgaverne i jeres arbejdshold. Som sædvanligt slutter vi senest kl. 12 – dog uden at samles ved foreningshuset.

 

Arbejdet skal naturligvis udføres efter de gældende retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen.

  • Indgang 1: Have nr. 9, 10, 11, og 12
  • Foreningshuset: Have nr. 34, 35 og 36
  • Indgang 2: Have nr. 56, 57, 59 og 60
  • Bunden af indgang 2: Have nr. 82 og 102
  • Indgang 3: Have nr. 83a, 84, 101 og 103

 

Haveaffald den 6 og 7 juni

Aflevering af haveaffald vil komme til at foregå på følgende måde:

 

  • Der bliver opsat en stor container i indgang 2.
  • Når man kommer ned for at aflevere sit haveaffald, må der kun være en af ad gangen ved containeren. Er der en, der er ved at læsse af, så venter man, til der er fri bane, før man går hen til containeren. Hvis der er flere, som står i kø, husker man at holde afstand.

Det gik jo rigtig fint med både foreningsarbejdsdagen og aflevering af haveaffaldet i starten af maj. Stor ros fra bestyrelsen for, at I fik det til at køre så godt.

 

I skal bare huske at klippe grenene ud i nogle mindre stykker, så de ikke fylder så meget, og så gerne trykke det ned ved at gå op og hoppe i det.

 

Opfordring

De fleste haveejere modtager nu information og indkaldelser fra bl.a. bestyrelsen på e-mail.

Bestyrelsen håber, at de sidste 10 haver tilslutter sig i løbet af foråret.

Nyhedsbrev Nr. 1

HF VESTERVANG

Roskildes bedst beliggende havekoloni

 

Velkommen til den nye havesæson

 

På grund af et delvist nedlukket Danmark på grund af coronavirus, har bestyrelsen indtil videre valgt at sætte ikke strengt nødvendige opgaver på pause. Hvor længe pausen varer, ved vi selvsagt ikke. Bestyrelsen håber på alles forståelse.

 

Bestyrelsesmødet i april er aflyst.

Kontortiden den 14. april kl. 18-19 vil blive gennemført. Bemærk at det grundet Påske er en tirsdag.

 

Pt. har HF Vestervang ikke noget vurderingsudvalg, da kun to har gennemført det krævede kursus, så vi mangler 1. Om vi kan gennemføre en vurdering afhænger derfor af, at en vurderingsperson eller udvalg fra en anden haveforening, vil foretage vurderingen.

 

 

Så er det lige op over.

 

Den nye havesæson står for døren, og byen havecentre er klar med et stort udvalg af frø og planter til haverne.

 

Den vinter, vi har haft har ikke været med sne og frost, men med regn, regn og atter regn. Der er blevet slået nedbørsrekord, og det har bare været øv vejer.

 

Nogle havelejere har haft meget vand stående i haverne og særlig nede i målerbrønden.

Med hensyn til vandet i målerbrønden er det ikke så godt, fordi håndtagene som man åbner og lukker for vandet, de ruster og kan derfor knække, og så skal man have fat i en blikkenslager for at få det lavet.

 

Vi I bestyrelsen har ikke noget ansvar for, at der er oversvømmet eller målerbrønden står under vand. Det er havelejerne, som selv har ansvaret.

 

Det se ud til, at vi igen i år har været forskånet for indbrud i løbet af vinteren. Bestyrelsen har i hvert fald ikke fået nogen meldinger om havelejere, der har haft indbrud.

 

Velkommen til de ny havelejere, som tager hul på det første forår i foreningen.

 

Rigtig god havesæson

 

 

Åbenhus-arrangementet

….som normalt markerer sæsonstarten, er udskudt, indtil vi igen har mere normale tilstande i landet. Når vi kommer dertil, vil bestyrelsen byde velkommen til den nye havesæson i foreningshuset, hvor vi håber, at mange af jer vil komme og nyd en forfriskning

sammen med jeres medkolonister og bestyrelsen. Vi sætter opslag op ved foreningshuset og sender besked ud på mail.

 

 

Havevandring

Den 9. juni runder ‘havepolitiet’ foreningen for at se, om haver og veje bliver vedligeholdt, sådan som vedtægterne siger.

 

 

Affaldsordning

Foreningens affaldscontainere står som sædvanligt i indgang 2, og de er mærket med type af affald, så det skulle være lige til at gå til.

 

Og husk – ingen fækalier i beholderne tak!

Indsamling af haveaffald

Bestyrelsen har fastsat datoer for indsamling af haveaffald. Det bliver følgende weekender:

  • Den 2. og 3. maj
  • Den 6. og 7. juni
  • Den 4. og 5. juli
  • Den 8. og 9. august
  • Den 5. og 6. september
  • Den 17. og 18. oktober

Du kan aflevere dit haveaffald fra containerne bliver sat op i løbet af fredagen og frem til søndag aften.

 

Det er kun plantemateriale, der kan komposteres, og den jord, som sidder på rødderne, som må komme i containerne. Forarbejdet træ, nylonsnor, plasticposer, plasticmærker mm. må IKKE afleveres sammen med dit haveaffald.

 

Husk – I må ikke bare sætte jeres poser ved containeren og forvente, at andre tømmer dem for jer. Bed andre om hjælp, hvis det kniber med at tømme dem selv.

 

Foreningsarbejdsdage

Formålet med foreningsarbejdsdagene er i fællesskab at holde fællesarealerne i haveforeningen fri for ukrudt og i ordentlig stand (hæk, belægning mm.). Det drejer sig om følgende arealer:

  • Indgang 1, 2 og 3
  • Arealet i bunden af indgang 2
  • Arealet i den vestlige ende af foreningen
  • Have og parkeringsplads ved foreningshuset.

Vi mødes i foreningshuset kl. 9 til fællessamling med morgenbrød og bliver skrevet på listen og går ikke hjem, før fælles afslutning kl. 12. Er man ikke krydset af kl. 12, vil man blive registret som fraværene, selvom man skrev sig på kl. 9.

 

Vær søde og lade være med at komme og spørge os om dispensationer eller andre form for aftaler. Vi hader at sige nej til jer.

 

Mindst en person fra haven skal deltage, og flere må meget gerne deltage. Se her, hvornår du/I skal deltage (kan også ses på hjemmesiden):

 

  1. maj

Have: 17, 18, 19, 20, 41, 42, 43, 44, 62, 55B, 63, 64, 79, 80, 81, 91, 92 = 17 haver

  1. juni

Have 9, 10, 11, 12, 33, 34, 35, 36, 56, 57, 59, 60, 82, 83A, 84, 101, 102, 103 = 18 haver 

  1. juli

Have: 21, 22, 23, 24, 45, 46, 47, 48, 69, 70, 71, 72, 83B, 85, 86, 87, 99, 100 = 18 haver

  1. august

Have: 1, 2, 3, 4, 25, 26, 27, 28, 49, 50, 51, 52, 73, 74, 75, 97, 98 = 17 haver

  1. september

Have: 13, 14, 15, 16, 37, 38, 39, 40, 65, 66, 67, 68, 88, 89, 90, 95, 96 = 17 haver

  1. oktober

Have: 5, 6, 7, 8, 29, 30, 31, 32, 53, 54, 55A, 61, 76, 77, 78, 93, 94 = 17 haver

 Derudover vil vi lige henlede jeres opmærksomhed på følgende:

 

  • 16a. Særlige regler for haveforeningen

Punkt 20. Fællesarbejdsdage

Hvis man ikke kan møde den dag, man er sat på listen, må man selv finde ud af at bytte med en anden. Ved udeblivelse vil man blive opkrævet 500 kr. til en fælles brød/kaffekasse.

Vi håber naturligvis, at du/I møder op med godt humør den dag, det er din/jeres tur, så vi får et par hyggelige timer sammen.

 

Bestyrelsen
Sådan ser den nye bestyrelse ud, efter at den har konstitueret sig

  • Formand Poul Erik Olsen, have 3
  • Næstformand, Bøg Rolsted, have 90
  • Kasserer, Anders West, have 86 kassererhfv@gmail.com
  • Sekretær, Jan Therkildsen, have 19 sekretaer@hfvestervang.dk
  • Menigt medlem, Michael Suhr have 42
  • Supplant, Kenneth Holmbech, have 20
  • Supplant, Marianne Friis, have 102

 

Træffetider for bestyrelsen

  • Bestyrelsen holder møde kl. 19 den 2. mandag i måneden. Dog ikke i august måned, hvor bestyrelsen holder ferie.
  • Du kan træffe en fra bestyrelsen i foreningshuset kl. 18-19 de samme dage, hvor Bestyrelsen mødes.

 

Foreningens hjemmeside

Foreningens hjemmeside har adressen www.hfvestervang.dk.

 

Der kan du finde alle dokumenter vedrørende haveforeningen – vedtægter, byggeansøgning, etablering af samletank, vurdering, nyheder, ventelister, referater fra generalforsamlingen osv.

 

Er der noget, som du/I mener mangler, så send en mail til jan.therkildsen@hotmail.com.

 

 Generalforsamling i HF Vestervang

Generalforsamlingen blev afholdt tirsdag den 11. februar 2019. Referatet er vedlagt.

 

Generalforsamling i Roskilde Haveselskab

Generalforsamlingen blev afholdt tirsdag den 10. marts 2020. Referat hænger i udhængsskabet ved foreningshuset.

 

Vurdering af haver

Før du kan få vurderet din have, skal du have en el-attest, som er uden anmærkninger, og hvis du har brændeovn også en skorstensfejerattest. Ellers kan du ikke få vurderet din have. Du skal selv afholde udgifterne til disse attester.

 

Derudover skal du underskrive en ejererklæring, som du finder på Kolonihaveforbundet eller kan få udleveret af bestyrelsen. Læs mere om dette i ’Vejledning om vurdering af kolonihavehuse’

 

Se på hjemmesiden. Der kan du også downloade alle dokumenter.

 

Du kan få vurderet din have ved at rette henvendelse på mail til bedtyrelsen på email sekretaer@hfvestervang.dk og aftale nærmere om dag og tidspunkt. Skriv ’Vurdering’ i emnefeltet, hvis du skal have vurderet din have.

 

Adresseændring

Husk at give kassereren besked, hvis du har fået ny adresse. Send en mail til kassererhfv@gmail.com eller læg en seddel i foreningens postkasse.

 

 

 Månedens opfrisker 

  • 16a. Særlige regler for haveforeningen
  1. Hastighedsgrænsen er 15 km i timen på alle foreningens veje. Overholdes hastighedsgrænsen ikke, kan det medføre opsigelse. Som medlem af haveforeningen er man ansvarlig for, hvad ens børn eller gæster gør. Man kan derfor også blive opsagt, hvis de ikke

overholder hastighedsgrænsen.

 

Efter utallige henvendelser på grund af at folk køre for hurtigt i koloningen, vil vi i bestyrelsen overveje kraftigt, om vi virkelig skal gøre brug af, at vi kan opsige lejemålet på grund af, at man ikke vil overholde hastighedsgrænsen på 15 km i timen. Det vil vi være meget kede af at skulle gøre.

 

Vi har også modtaget henvendelser om, at folk ikke bruger den indgang, som er nærmest deres havelod. Hvis grunden til det er, at man vil kigge på andre haver, vil vi i bestyrelsen anbefale, at man går rundt i kolonien og kigger på haverne i sted for at gøre det i sin bil. Så brug nu den indgang

som er nærmeste dit havelod. 

 

Champions league 2020

Lørdag den 30. maj. kl. 17.30 inviterer rødderne til Champions League-finale i foreningshuset. Så mød glad op, hvis du/I er til, fodbold, øl og en hotdog med det hele – og husk kontanter. Af hensyn til forplejningen så læg venligst en seddel i postkassen om, at du/I deltager, senest den 25. maj.

 

Sommerfest

Foreningen forventer at holde sommerfest lørdag den 29. august. Invitation udsendes, når tiden nærmer sig.

 

Opfordring

De fleste haveejere modtager nu information og indkaldelser fra bl.a. bestyrelsen på e-mail.

 

Vi håber, alle vil få en rigtig god havesæson.

 

Venlig hilsen

Bestyrelsen